سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم   

http://food4u.blogsky.com/1390/01/09/post-167/

بااینکه سال ازدوره سربازی ام میگذرداماهنوزطعم نقل بیدمشک ارومیه درزبانم هست ونمیدونم چرااصلافراموشش نمیکنم خیلی خوشمزه است   

------------

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی از قدیم الایام ارومیه را با نقل بیدمشکش می شناختند و امروزه نیز مراکز بسیاری در این شهر مرزی به کار تولید انواع و اقسام نقل با طعم های مختلف بویژه با عطر و طعم بیدمشک اشتغال دارند.

در حقیقت نقل تازه بیدمشک نخستین سوغات مسافران از ارومیه است که نوع معروف به ابریشمی آن از علاقه مندان بسیاری برخوردار است.

در این محصول بسیار شیرین علاوه بر مغز بادام و گردو و سایر میوه های مغزدار از عرق بیدمشک نیز به وفور استفاده می شود که بدان خاصیت های مختلف درمانی می بخشد.

بید مشک نخستین درختی است که در آذربایجان غربی اول گل داده و محصول خود را ارائه کرده و پیام آور بهار می شود و پس از آن برگ می دهد.

کشاورزان اورموی درخت بیدمشک را در اطراف باغات میوه و در کنار جویبارها و رودخانه ها بصورت می کارند و با شروع بهار روزهای شکوفه دهی این درخت نیز آغاز می شود و به فاصله چند روز محدود باید چیده شده و عرق حاصل از آن استحصال می شود تا در طول سال مورد استفاده قرار گیرد.

ارومیه یکی از قطبهای تولید عرقیات گیاهی در کشور است که بخش اعظم آن را نیز عرق بیدمشک تشکیل می شود.

همه ساله بیش از یک میلیون لیتر انواع عرقیات گیاهی در آذربایجان غربی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود .

اگرچه این روزها کشاورزان این خطه از کشور در جستجوی بازارهای مطلوب محصولات خود را به عرق گیران شهر کاشان هم رسانده اند اما همچنان تهیه عرق از این گیاه به صورت سنتی و صنعتی در کارگاههایی در خود ارومیه انجام می پذیرد.

خواص درمانی متعددی برای عرق بیدمشک‌ ذکر می شود چراکه این درخت گیاهی است از نژاد بید ، سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است.

اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود .

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است ، این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد ، جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود

بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند ، همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور نیز هست ، جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر ، ناراحتی‌های عصبی ، افسردگی ، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد .

عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد .
http://bornanews.ir/Pages/News-31407.aspx


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 دانلود...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ