سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

روز چهارشنبه برای ادای فریضه نماز رفته بودم مسجد دانشگاه بوعلی سینای همدان دیدم در ورودی مسجد بروشوری با این عنوان با هم در ختم جهانی قرآن مجید شریک شویم را بین شرکت کنندگان در نماز پخش می کنند. آدرس اینترنتی:  www.ghorany.com  , www.salavaty.com  می توانید با ایمیل زیر نیز اربتاط برقرار کنید و در این امر مهم و معنوی شرکت کنید من مطمئن هستم که حتی نوشتن این اخبار بر روی وبلاگم اجر معنوی خواهد داشت تا چه رسد به شرکتدر این امر مهم.  

ایمیل ارتباطی : info@ghorany.com  

چنانچه به اینترنت دسترسی ندارید جهت ثبت نام با شمار های زیر تماس بگیری:  

88887272-021 و نیز 66566657-021  

جالب است بدانید که در این بروشور نوشته شده بود بعد از کشور عزیزمان جمهوری اسلامی بیشترین تعداد شرکت کننده ای که در این امر معنوی شرکت کرده اند به ترتیب از کشورهای آمریکا- برزیل- انگلستان و کانادا می باشند.  

از 82 کشور جهان در ختم جهانی قرآن نیز شرکت کرده اند.

التماس دعا


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

در سومین کنفرانس بین المللی دبی شرکت کردم و در مورخ 17/11/1389 با پرواز ماهان ایر به همراه همسرم راهی دبی شدم و در صبح روز هفتم برای رجیستر شدن حاضر شدم این کنفرانس با سخنرانی رئیس دانشگاه و چهار نفر از نوبل پرایزها شروع شد تا ظهر. صبح برنامه سخنرانی ها بود و بعدالظهر هر روز  پوسترها  ارائه می شد.  نکته قابل توجه اینکه شاید می توان گفت زبان رایج در کشور امارات انگلیسی است چون هندی ها - بنگالی ها - پاکستانی ها و دیگر کشورهایی که زبان رایج آنها انگلیسی است سرویس دهی در این شهر یعنی دبی را برعهده دارند. نکته دوم اینکه تمام آبستراکت ها در ژورنالی چاپ شدند که جزء ژرونالهای آی اس آی می باشد بنابراین این مقالات جزء مقالات آی اس آی به حساب می آینذ و یکی از معیارهای سنجش علم در یک کشور تعداد مقالات آی اس آی می باشد.  

 

بازارهای قابل استفاده برای ایرانیان :   

سیتی سنتر - دی تو دی - الغریر - مرشد -ابن بیطوطه  

تصاویری از سمینار در زیر آمده که برای بزرگ دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید:

                     

سالن کنفرانس          اینجانب در کنار پروفسور عطاء الله    گفتگو با ترکیه ای 

 

                     

       پوستر اینجانب 

   

                                                              

بلندترین برج دنیا 828 متر بلندی دارد و 8 درجه اختلاف دمایی با فواره ای بسیار دیدنی در کنار برج که توریست های بسیاری برای دیدن رقص نور کنار این برج می آیند.  

 

             

بازار خرید ابن بیطوطه     بازار سیتی سنتر

===========================================  

لازم به توضیح است که آبستراکت مقالات در ژورنال زیر چاپ شده اند:  

  

Current Medicinal Chemistry (Impact Factor 4.708),  

آدرس های زیر مربوط به سایت ژورنال چاپ کننده ی آبستراکت مقالات می باشد:  

  

برای باز کردن آدرس کنفرانس دبی از طریق وب سایت ژورنال فوق ادرس زیر را کلیک کنید:

http://www.benthamscience.com/confA.htm  

 

 

http://www.benthamscience.com/

http://www.benthamscience.com/cmc/openaccessplus.htm 

======================================= 

A major STM journal publisher of 92 online and print journals, 200 plus open access journals, and related print/online book series, Bentham Science answers the informational needs of the pharmaceutical, biomedical and medical research community. 

Leading journals include Current Pharmaceutical Design (Impact Factor 4.414), Current Medicinal Chemistry (Impact Factor 4.708), the leading review journal in its field and endorsed by 7 Nobel Laureates. Other high profile journals include Current Topics in Medicinal Chemistry (Impact Factor 4.473), Current Drug Metabolism (Impact Factor 3.989) and Current Drug Targets (Impact Factor 3.932), Current Molecular Medicine (Impact Factor 5.096), Current Cancer Drug Targets (Impact Factor 5.129).

NEW: Bentham Science Publishers are launching more than 200 peer-reviewed open access journals, under the banner of "BENTHAM OPEN". These free-to-view online journals cover all major disciplines of science, technology, and medicine, please click here

==============================================


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

هفدهمین سمینار شیمی آلی ایران در دانشگاه مازندارن - شهر بابلسر از روز سه شنبه شروع و تا روز جمعه 23/7/1389 ادامه دارد در این سمینار تعداد افزون بر 1300 مقاله اکسپت و چاپ شده است سخنرانی های بسیار خوبی انجام شد و افزون بر 1500 نفر شرکت کننده حضور داشت.  

امید است از دل این همه مقاله- روزنه ی گم شده ی ارتباط صنعت و دانشگاه پیدا شود و بحمدلله کارهای خوبی هم انجام شده و در حال انجام است.

جای تاسفی که در دل همه این مقالات وجود دارد این است که کارهای تکراری زیادی دیده می شود و خیلی ها نیز از اینکه قبل از چاپ و اکسپت کار تحقیقاتی آنها تکرار شود  و یا دیگران آن را گزارش دهند مطالب خود را ارائه نمی کنند.


در این سمینار اینجانب دو مقاله داشتم که ارائه کننده ی یکی از آنها خودم بودم و دیگری امید عزیزم بودند.  

  


======================================================= 

برای شرکت در هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس روی آیکون زیر کلیک کنید.  زمان برگزاری این همایش و اطلاعات دقیق دیگر روی سایت همایش موجود اسات.  

 هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو   


==========================================

نکته مهم برای دانشجویان رشته شیمی آلی

برای گرفتن طیف ترکیبات روی آدرس زیر کلیک کنید:

سایت SDBS


http://riodb01.ibase.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/direct_frame_top.cgi

===============================================


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

نرم افزار Scienc64 جهت تایپ نمادها ، اشکال و ابزارهای فیزیک ، شیمی و ریاضی <\/h2>

نرم افزار Scienc64  شاید تنها نرم افزار موجود باشد که به کمک آن می توان بسیاری از

 مشکلات را هنگام تایپ سوالات فیزیک ، شیمی و ریاضی برطرف کرد. این  نرم افزار تعداد

زیادی نوار ابزار جدید به Word اضافه می کند که کار دبیران مربوطه را در طرح سوال و

 رسم انواع و اقسام شکل ها، ابزارها، فرمول ها و نمادها وعلائم مورد استفاده در دروس

 شیمی، فیزیک و ریاضی آسان می کند. تنها با یک کلیک می توان این موارد را به متن

اضافه کرد . یکی از وجوه بارز این نرم افزار تطابق کامل با   Word است به گونه ای که

 اشکال و نمادهای مختلف را به راحتی از نظر اندازه و جهت ، رنگ و... می توان تغییر داد

 و با درگ کردن به هر قسمت دلخواه از متن انتقال داد.(در واقع این نرم افزار به صورت یک

Plugin به برنامه Word متصل می شود.)

به عنوان مثال در مورد فیزیک این نرم افزار، شامل ثابت های فیزیکی ، نماد و اشکال کمیت

 های مختلف فیزیک در مباحث مختلف مثل اُپتیک ، مغناطیس ، الکتریسیته ، صوت، نیمه

 رساناها و...می باشد ( اشکالی مثل مقاومت الکتریکی، خازن ،سیملوله، باتری ،آهنربا ، سطح

شیب دار ، قرقره ،ارابه، ترانزیستور، دیود ، نیرو سنج، انواع آینه ها و عدسی ها ، و دهها

شکل دیگر) 

از امکانات این نرم افزار در مورد شیمی امکان درج شکل ابزارها به صورت سه بعدی و

درج نشانه شیمیایی عناصر با عدد اتمی و عدد جرمی ،فرمولهای شیمیایی ، فرمول گسترده

 هیدروکربن ها ، فرمول گسترده هیدرو کربن های حلقوی ، اشکال ابزارهای آزمایشگاهی

شیمی مثل بالن ، پیپت ، ارلن ، استوانه مدرج و... با توانایی نمایش مایع موجود در آنها

ونیزتغییر مقدار و رنگ مایع موجود در آنها، نماد آنیون ها و کاتیونهای مختلف و .... را نام

برد. که دبیران رشته مربوطه قطعاَ کاربرد های به مراتب بیشتری برای آن خواهند یافت

  ابزارهای این نرم افزار در مورد ریاضی بسیار گسترده بود به طوری که نسبت به نرم افزار

های متداول ریاضی مثل math type  کاملاَ برتر است ( امکاناتی چون نمایش اشکال مختلف

هندسی ، زاویه و کمانهای قابل تغییر، مشتق های مرتبه اول و بالاتر ، ماتریس و دترمینان ،

حد ، قدرمطلق ، دنباله و سری ها ،توابع مختلف ،مجموعه ها،علائم مختلف ، بردارها ی یکه ،

محورهای مختصات با مقیاس بندی دلخواه و دهها مورد دیگر که انتظاردبیران مربوطه را

برآورده خواهد کرد.

(پس از مدت ها جستجو و پرسش، سرانجام به طور اتفاقی چنین نرم افزاری را در وبلاگ

گروه شیمی یزد یافته و آن را دانلود کرده و مراحل نصب و رجیستر کردن برنامه را همراه

 با تصاویر و توضیحات کامل تر ضمیمه برنامه نمودم و با همکاری و مساعدت گروه فیزیک

استان ، در یک CD دراختیار دبیران فیزیک استان  قرار گرفت، امیدوارم که همکاران محترم

از امکانات جالب این نرم افزار در طراحی سوالات استفاده نمایند.)

ضمناً نهایت سپاس و تشکر خود را از همکارانم در گروه شیمی یزد را دارم

لینک دانلود برنامه (33,4 MB) :

                                                               http://www.scidot.com/installS64GD8.exe

لینک دانلود کرک برنامه (77KB ):

http://www.chemyazd.com/Files/Software/scienc64-GDmath876,2(www.chemyazd.com).zip

راهنمایی مختصر در مورد نحوه ی نصب و استفاده از برنامه :

http://www.chemyazd.com/Softwares/Softwares3.html

در قسمت بعدی توضیحات کافی در مورد نحوه ی نصب و استفاده از برنامه داده شده

 

     این مطلب از وبلاگ و آدرس زیر گرفته شده است:  

http://www.phy88.persianblog.ir/ 

        

راهنمای نصب و استفاده از برنامه ی Scienc <\/h2>

طریقه ی نصب و استفاده از برنامه :

قبل از نصب نرم افزار Scienc64 در Word 2003  ابتدا باید اجازه استفاده از

 Macro ها را به   Word بدهید. برای این کار در محیط Word  از منوی

 Tools وارد مسیر   Tools/Macro/Security شده و گزینه Medium را

 انتخاب کرده و تایید کنید. سپس به طور کامل از Word خارج شوید و سپس نصب

 Scienc64 را شروع کنید.برای نصب Scienc64 فایل installS64GD8.exe

را اجرا کرده و  به ترتیب گزینه های زیر را انتخاب کنید:

/Activate/Close خانه ها را خالی بگذارید Install/I agree/

بعد از نصب نرم افزار، وارد Word شده و در صورت دادن پیغام، با انتخاب

           Always trust macros ... روی Enable Macros کلیک کنید.

 حال اگر به قسمت نوار ابزارهای Word نگاه کنید، یک نوار ابزار کوچک به

شکل  S64 GD8 اضافه شده است 

 با کلیک کردن روی  S64   در منوهای اصلی Wordگزینه ی  Scienc اضافه می شود

 که می توان با راست کلیک کردن روی آن ابزارهای مورد نظر شیمی ، فیزیک یا ریاضی

 را از بین ابزارهای ظاهر شده انتخاب کرد ( با قرار دادن نشانگر موس روی فلش انتهای

 نوار باز شده می توان تمام ابزارهای ایجاد شده را مشاهده و ابزار های مورد نیاز را

تیک دار کرد )       

( در صورتی که پس از نصب ، برنامه به نوار ابزار اضافه نشد می توان ازمنوی Tools

گزینه ی ...Template and Add - Ins  گزینه ی scidot.dot را انتخاب وسپس ok

کرد)

برای استفاده کامل از امکانات این برنامه و از بین بردن محدودیت 15 روزه آن باید برنامه را

رجیستر کنید برای این منظور پس از فعال کردن برنامه روی S64 کلیک (چپ کلیک) کرده و

از ابزار های باز شده روی گزینه Activation/licence  را انتخاب می کنیم در پنجره ی

باز شده یک عدد ده رقمی کمرنگ در سمت چپ مشاهده می کنید با اجرا کردن فایل

keyjen exe در پنجره باز شده آن این عدد ده رقمی را بدون خط تیره وارد کرده و روی

گزینه Calculer کلیک کرده تا در قسمت code de Debridage  کد رجیستری برنامه

نمایش داده شود حال این کد را همراه با خط تیره وسط آن در قسمت registration cod  

وارد کرده و در قسمت Name/Emaile نام دلخواهی وارد می کنیم سپس روی گزینه

 active کلیک کرده سپس روی   ok و سرانجام close  کلیک می کنیم ( در صورت انجام

 درست این مراحل در زیر قسمت active گزینه actived به صورت کمرنگ ظاهر می

شود ) در این صورت می توان از برنامه به طور کامل و نامحدود استفاده کرد   

 استفاده از این نرم افزار در  Word2007به مراتب ساده تر بوده  وابزار ها را به شیوه ی

بهتری نمایش می دهد در صورتی که شما از word 2007استفاده می کنید طریقه ی نصب

همان روش ذکر شده است د ر صورتی که بعد از نصب و هنگام اجرای برنامه پیامی داده شد

گزینه ی اجازه ی استفاده از Macro ها  ( ...Enable Macros ) را انتخاب کنید.

البته در حالت کلی با کلیک روی دکمه ی آفیس که در گوشه ی سمت چپ و بالای صفحه ی

 Word2007 قرار دارد (نماد آفیس) وسپس ادامه ی مسیر زیر اجازه ی استفاده از Macro ها 

را  به Word  داد ( با تیک دار کردن گزینه ی Enable all macro )

Office button / word options / trust center / trust centr settings... / Enable all macro

پس از نصب با کلیک در قسمت   Add ins که به نوار ابزار اصلی اضافه می شود می توان

 گزینه های  S64 GD8را مشاهده نمود و با کلیک روی آنها گزینه های  Maths ,

 Physics , Chemistry را به نوار ابزار اصلی word اضافه کرد و از هر یک از این

ابزار ها برای دروس مربوطه استفاده کرد.

برای رجیستر کردن برنامه در word 2007  روی علامت  سوال (؟) بعد از گزینه ی

 Chemistryکلیک کرده و گزینه manual  activation را کلیک کرده سپس سایر مراحل

 را همانند word 2003  ادامه می دهیم

امیدوارم که با ا ستفاده ازابزارهایی که این نرم افزار به word می افزاید بتوانید به راحتی

اشکال ، نمودارها ، نماد کمیت ها و... را به آسانی به متن مورد نظر اضافه نمایید.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

برای اینکه بفهمید طیف ترکیبی که گرفته اید درست است یا خیر ؟ اگر این ترکیب از قبل ساخته شده باشد شما می توانید به سایت زیر بروید و آنرا چک کنید جزئیات سایت زیر را بفهمید بعد از آن استفاده کنید. 

برای گرفتن طیف ترکیبات روی آدرس زیر کلیک کنید:  

سایت SDBS


http://riodb01.ibase.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/direct_frame_top.cgi 

 

این هم هدیه ای از طرف من به شما که علاقه مند سنتز ترکیبات و یا متدکارید.  

موفق باشید. 

======================================= 

برای ورود به سایت free patents online اینجا را کلیک کنید.

برای ورود به سایت free patents online اینجا را کلیک کنید.

برای ورود به سایت فری پاتنت آنلاین روی لینک زیر کلیک کنید:  

www.freepatentsonline.com 

  به راحتی می توانید در این سایت سرچ کنید و دانلود نمایید.

============================================= 

دانشجویان کارشناسی ارشد شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا سایتهای زیر برای سرچ کامل کنید:   

1- سایت اسپرینگرلینک  

2- سایت ای سی اس  

  JOC  و     JACS  و Chem. Rev. هر کدام را جداگانه  سرچ کنید.

3- سایت ام دی پی آی    (www.mdpi.com )   

4- سایت گوگل (www.google.com )   

5- سایت یاهو  (www.yahoo.com )    

6-  سایت ISI   

7- سایت JBCS را سرچ کنید( http://jbcs.sbq.org.br ) مقالات آن فری دانلود می باشند.  

8- سایت ساینس دایرکت را ببینید (www.sciencedirect.com

9- سایت الزویر را ببینید(http://www.elsevier.com/wps/find/journal_browse.cws_home)

تمام مقالات پی دی اف را در فایلهای جداگانه save نمایید تا دچار سردرگمی نشوید و بعد از دیدن مقالات، آنها را مجدداً طبقه بندی نمایید مثلاً در فایلهایی با نام Reaction ، Procedure, Production، Catalysis، Introduction.   

10- سرچ در ژورنالهای e-journals فری دانلود است امتحانش کنید: لینک آن

====================================================== 

 سرچ در سایت زیر را امتحان کنید فکر می کنم برای سرچ کردن سایت خوب و مفیدی است:    

لینک سایت               http://docjax.net 

============================================================

ژورنالهای NISCAIR هندوستان را ببینید.   

=========================================================== 

 سایت آی پی را برای حدود 10 میلیون سند انتشار یافته و قابل دانلود سرچ کنید.   

   لینک  

  

تمام ژورنالهای Bentham Science Publishers Ltd را ببینید. ژورنالها بیشتر دارویی هستند و در زمینه های هتروسیکلی بیتشر فعالیت دارند.

لینک

=========================================================

نکته مهم برای دانشجویان رشته شیمی آلی

برای گرفتن طیف ترکیبات روی آدرس زیر کلیک کنید:

سایت SDBS


http://riodb01.ibase.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/direct_frame_top.cgi

========================================================= 

لیست انتشارات مهم دنیا را در زیر آمده است آنها را ببینید اگر لینکهای زیر فعال نبودند بر روی همین لیک کلیک کنید:

You are not accessing the system from any CSIR lab

To view the names of the journals of a particular publisher, Please select the respective publisher name it will show the list of journals of selected publisher.

American Chemical Society (ACS)   
American Institute of Physics (AIP)   
American Society of Civil Engineers (ASCE)   
American Society Of Mechanical Engineers (ASME)   
American Society for Testing and Materials (ASTM)   
Cambridge University Press   
Elsevier   
Institution of Civil Engineers (ICE)   
Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)   
Institute of Physics (IOP)   
Oxford University Press
Royal Society of Chemistry (RSC)
SAGE Publication
Springer
Emerald
Taylor & Francis 
 Wiley/Blackwell  

===================================================== 

   
اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

سوال اساسی: آیا می توان در مدت 3 یا 4 سال ژورنال شیمی دانشگاه پیام نور را راه اندازی کرد؟  

هر چند این یک قدم بسیار مثبت و بزرگ و اعتباری بین المللی برای کشورمان است ولی ه نظر می رسد غیر ممکن نیست اگر اعضاء هیئت علمی دانشگاه پیام نور و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برای این مهم قدم بردارند. البته می دانیم که اساتید دانشگاه پیام نور برای این مهم مقداری ترس و واهمه نرسیدن به این هدف را دارند.  

خواهشمند است اعضاء هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نظر خود را راجع به طرح روی جلد این نشریه که از ژورنال برزیلی انجمن شیمی برزیل گرفته شده است را ارائه نمایند.  

متشکرم   

 Chem. J. PNU  را در سایی به آدرس زیر می توان دید؟ 

www.cjp.pnu.ir 

امید است روزی محقق شود.  

امیدوارم این طرح نقطه ی تحریکی برای رسیدن به این هدف مهم باشد. 

 

برای بزرگ دیدن تصویر روی آن کلیک کنید 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

**انواع خواب** 

**اعمال بعد از دیدن خواب**  

**احادیثی در مورد خواب**   

**دست یافتن به تعبیری درست از خواب** 

 

ادامه مطلب.....

**انواع خواب**

 

خواب سه نوع است: 

1.رؤیای صالحه یا خوابی نیکو که مژده ای است از طرف خداوند برای بیننده ی آن ویک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران است .[بخاری ومسلم

2   .خواب ناپسند ونا خوشایند که از طرف شیطان است وبرای مسخره کردن و آزار دادن بیننده ی خواب می باشد . 

2. خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمره ی اوست. خوابهایی نیز که به علت عادتهای روزمره می باشند در این طبقه جای می گیرند مثلاً فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا بخورد،اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت ،غذا نخورد وبخوابد ،ممکن است خواب غذا خوردن را ببیند ویا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد ،ممکن است در خواب ببیند که استفراغ می کند.

غیر از این سه نوع هر خوابی که دیده شود، خوابهای پریشان وباطل است و نمی توان آنها را تعبیر نمود زیرا بر اساس قاعده ی مشخصی قرار نگرفته اند. 

 

**اعمال بعد از دیدن خواب** 

                                               خواب خوب 

اگر خواب خوشایند ونیکو باشد،شایسته است که بیننده ی آن چهار عمل زیر را انجام دهد:

1.خداوند را به خاطر دیدن آن خواب سپاس گوید.

2.به دیگرا ن در مورد آن ،مژده دهد.

3.نزد هرکس که دوست دارد،آن را بیان کند.

4.پیش خود آن را به چیزی نیک و شایسته تعبیر نماید زیرا خواب بر اساس چگونگی تعبیر آن تحقق می یابد. 

 خواب بد(نا خوشایند) 

اگر خواب ناپسند وناخوشایند باشد،شایسته است که بیننده ی آن هفت عمل زیر را انجام دهد که در صورت انجام دادن آنها ،از آن خواب دچار ضرر وزیان نمی گردد- اگر خداوند اراده کند-.

1.از شر این خواب به خداوند پناه ببرد.

2.با سه بار گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از شر شیطان به خداوند پناه ببرد.

3.سه مرتبه به طرف چپ خود تف کند{بدون پرت کردن آب دهان.م}.

4.جهت خوابیدن خود را عوض کند.

5.نماز بخواند.

6.آن را نزد کسی بیان نکند.

7.نزد خود نیز آن را تعبیر ننماید.

دلیل تمام موارد بالا احادیثی از پیامبر خدا(ص) می باشند. 

 

**احادیثی در مورد خواب** 

امام بخاری از ابوسعید خدری روایت می کند که پیامبر خدا(ص) فرموده است:«اذا رأی احدکم رؤیا یحبها فانما هی من الله فلیحمدالله علیها ولیحدث بها و اذا رأی غیر ذلک مما یکره فانما هی من الشیطان فلیستعذ من شرها ولا یذکرها لاحد فانها لا تضره» 

(هرگاه یکی از شما خوابی را دید که ازآن خوشش آمد ، آن از طرف خداست پس خداوند را بر آن سپاس گوید وآن را برای دیگران نیز بیان نماید واگر خواب ناخوشایندی ببیند ،آن از طرف شیطان است پس از شر آن به خداوند پناه ببرد و آن را نزد کسی بیان نکند که در این صورت از آن خواب دچار ضرروزیان نمی گردد)

*************************

ترمذی نیز از ابو هریره روایت نموده است که پیامبر فرموده است : «اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنة فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحة فلا یفسرها و لایخبر بها»یعنی 

 (اگر یکی از شما خواب خوبی را دید آن را تعبیر نموده ونزد دیگران با زگو نماید و اگر خواب زشت و نا خوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز بازگو ننماید)

*************************

بخاری ومسلم از ابوسلمه روایت نموده اند که گفت:«لقد کنت أری الرؤیا فتمرضنی حتی سمعت ابا قتادة یقول وانا کنت أری الرؤیا تمرضنی حتی سمعت النبی(ص)یقول الرؤیا الحسنة من الله فاذا أری احدکم فلا یحدث به الا من یحب واذا رأی ما یکره فلیتعوذ بالله من شرها ومن شرّالشیطان ولیتفل ثلاثاً و لا یحدث بها احداً فانها لن تضره» یعنی 

 (من خواب می دیدم و به علت آن مریض می شدم تا اینکه شنیدم که ابوقتاده نیز که همانند من به واسطه ی خوابهایش دچاربیماری می گشته است،گفت که از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود خواب نیکو از طرف خداوند است پس هرکس آن را ببیند به جز نزد آنکس که دوستش دارد ،آن را بازگو نکند و اگر کسی خواب نا خوشایند و نامطلوبی را ببیند پس از شر آن و شر شیطان به خداوند پناه ببرد و سه بار تف نماید و آن را نزد کسی بازگو ننمایدکه در این صورت از آن دچار زیان نمی گردد).  

*************************

و در روایت مسلم آمده است(اگر کسی خوابی مطلوب ونیک ببیندآن را مژده دهد ونزد کسی بازگو نماید که دوستش دارد)

*************************

امام مسلم از جابر روایت می کند که پیامبر(ص)فرمود:«اذا رأی احدکم الرؤیا یکرهها فلیبصق عن یساره ثلاثاً ولیتعذ بالله من الشیطان ثلاثاً ولیتحول عن جنبه الذی کان علیه»یعنی 

(اگر یکی از شما خوابی نا مطلوب و ناپسند را دید،سه بار به طرف چپ خود تف نماید وسه بار بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و از آن سمت که خوابیده است روی برگرداند وبه سمت دیگر بخوابد)

*************************

و نیز امام مسلم از ابو هریره روایت نموده است که پیامبرخدا(ص) فرمودفان رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل ولا یحدث بهاالناس»یعنی (اگریکی از شما خواب ناخوشایندی را دید پس از خواب برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).  

**دست یافتن به تعبیری درست از خواب** 

1.آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امری واقعی اشاره دارد ویا برای تنبیه بیننده ی خواب ویا مژده ای برای او باشدو یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد.به قسمتهایی از خواب که پریشان و نامفهومند و تعبیر درستی ندارند ،نباید توجه نمود.

2.برای تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت می باشند ،برای تعبیر آن باید در قرآن ،حدیث پیامبر(ص)،قیاس و تشبیه ، واژه شناسی و معنی اسامی برای آن اصلی پیدا نمود. 

تعبیر خواب بر اساس اسامی و واژه شناسی 

مثلاً اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، می توان آن را به هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود.«عقبه » نام را به عاقبت کار،«نافع» نام را به سود و منفعت،«رافع»نام را به بلندی و رفعت ،«احمد» نام را به سپاسگذاری و«صالح»نام را به نیکوکاری تعبیر نمایید.امام مسلم از انس روایت می کند که پیامبرخدا (ص) فرمود : «رأیت ذات لیلة کأنا فی دار عقبة بن رافع،فأتینا برطب من رطب ابن طاب ،فأولة الرفعة لنا فی الدنیا و العاقبة فی دیننا و ان دیننا قد طاب»یعنی (شبی در خواب دیدم که در خانه ی عقبة بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک ورسیده را برایمان آوردند. من این خواب را اینگونه تعبیر می نمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست می یابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینما ن دین پاک ورسیده وکاملی است)

***خواننده ی گرامی ،اگر شما خوابی را دیدید، سعی نمایید بر اساس مطالبی که توضیح داده شدند،خود آنها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید خوابتان را با هیچ یک از موارد فوق تعبیر نمایید،از کتابهای تعبیر خواب که مورد اطمینان هستند، استفاده نمایید.*** 

اکنون بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود ـ قرآن ، حدیث،قیاس وتشبیه و واژه شناسی ـ نمونه هایی را بیان می کنیم تا شما خواننده ی عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد شده ،بتوانید تعبیر روشنی برای خوابهای خود بیابید . این نمونه ها همگی تعابیر ی هستند که استاد تعبیر خواب، «ابن سیرین» آنها ارائه داده است.نمونه ی اول : «حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است . تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید ودر حقیقت نیز اینگونه شد؛آن دو فتنه ، فتنه ی «ابن اشعث» و فتنه ی «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه ی «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید. 

در این خواب دو نشانه ی عمده وجود داشتند : اول، دو کنیز و دوم ،بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و باز گشت دیگری . در تعبیر نشانه ی اول ،«ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود زیرا پیامبر(ص)می فر ماید:« ما ترکت بعدی فتنة اضر علی الرجال من النساء» یعنی (بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را را زیان بخش تر از زنان برای مردان نمی یابم).بخاری و مسلم

برای تعبیر نشانه ی دوم نیز از قیاس وفهم خود استفاده کرده بود و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده بود و در حقیقت تعبیر خواب نیز همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.نمونه ی دوم : مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است . ابن سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال بر عمر کوتاهش می باشد .در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت ؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیاد او شد.

در این خواب نیز دو نشانه ی عمده وجود داشت :اول ،سیاهی آن زن و دوم، کوتاه قد بودنش . در این مورد ،ابن سیرین برای تعبیر نشانه ی اول از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت زیاد باشد ،می گویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی دارد.برای تعبیر نشانه ی دوم نیز،ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود ودر نهایت با کنار هم گذاشتن ای دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .نمونه ی سوم: عبدالله بن مسلم می گوید : گهگاهی در مجلس ابن سیرین حاضر می شدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس اباضیه ها می رفتم[اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت] و با آنان نشست و برخاست می کردم . شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه ی پیامبر (ص) با دوش خود حمل می کردم .پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم. ابن سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست می کنی که می خواهند آنچه را پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این خواب نیز دو نشانه وجود دارد :اول،جنازه ی پیامبر(ص) و دوم، حمل آن بر دوش و تصمیم برای دفن آن .در تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین جنازه ی پیامبر(ص) را به راه وروش حقی که آن حضرت آورده است، و نشانه ی دوم را به دفن واز بین بردن آن راه وروش قیاس نموده است.نمونه ی چهارم : مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام. ابن سیرین گفت :از خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو می خواهد که نزد او بروی. مرد به خانه برگشت ودید که نامه ای از پدرش رسیده است که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او برود.

در این خواب سه نشانه وجود دارد :اول،سر ؛ دوم ،تاج و سوم ، طلا. برای تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار می رود و رئیس و بزرگ هر شخصی ،پدرش می باشد.تاج از پوششهای غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز برای اعراب ،سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست دادن بینایی می باشد. از تعبیر این سه نشانه ، ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که راست از آب در آمد. 

آنچه که جای تأ مل دارد این است که این خوابها بر اساس تعبیری که ابن سیرین برای آنها ارائه داده بود ،به وقوع پیوستند زیرا خوابها بر اساس تعبیر آنها اتفاق می افتند.حاکم از انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود :«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً » یعنی(خواب آنگونه که تعبیر می شود ،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هر گاه یکی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید ) .ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از ابو رزین عقیلی روایت نموده اند که پیامبر (ص)فرمود ه است :«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت.. .» یعنی ( خواب اگر تعبیر نشود چونان پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما اگر تعبیر شود ،واقع می شود.. .)

از این رو لازم به ذکر است که خواب تا آنجا که امکان دارد وبدون زیاده روی و عدول از حق ،باید به شیوه ای پسندیده و خیر تعبیر شود و اگر این امکان وجود نداشت ،تعبیر ننمودن آن بهتر است.ابن وردی در این مورد می گوید :خواب بر بال پرنده ودر حال پرواز است؛ اما اگر تعبیر شود ،مژده آور یا زیان بخش خواهدشد.

اگر بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد ،باید دید که کدامیک بهتر و به اصول تعبیرخواب وتناسب واژه هانزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر شود. المناوی در شرح«الفیه ی وردیه»از عده ای از بزرگان نقل می کند که فرموده اند :لازم وضروری است که معبر خواب آرام و با حوصله باشد تا تعبیرش تعبیری درست وتمام باشد وباید به کیفیت واژه ها وکلمات به دقت توجه نماید وبتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و پریشان تشخیص دهد وبه دلایل واهداف آن خواب توجه کامل نماید وسپس قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری [با شرایط و احوال] داشته باشد .

ممکن است تعبیر خواب در مورد بیننده ی آن واقع نشود و برای افراد خانواده،برادر،دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد. 

پیامبر(ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود .در این مورد ابو جهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده بودم. پیامبر(ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در نهایت پسر اسید والی مکه شد. 

اگر تعبیرخوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است، باید از فاش نمودن وبیان آن تعبیر خودداری نموده و در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده ودچار گناه شده اید .ابن وردی نیز می گوید : اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود ،آن را پنهان دار و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده ی آن و درجه وپایگاه اجتماعی او تعبیر شود . برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد . ممکن است خوابی برای شخصی رحمت و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد . گویند روزی مردی از ابن سیرین سئوال نمود : در خواب دیدم که اذان می گویم ،تعبیر آن چیست ؟ ابن سیرین در جواب گفت : به زیارت خانه ی خدا می روی و فریضه ی حج به جای می آوری .بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین پرسید واو نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن قطع خواهند کرد .آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در جواب گفت :اولی مرد نیکو کار و خوبی بود و من نیز بر اساس این آیه ی قرآن«و اذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الأکبر»یعنی(این اعلامی است از سوی خدا وپیامبرش به همه ی مردم در روز بزرگترین حج)[توبه/3]،اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود وبر اساس این آیه از قرآن«اذن مؤذن ایتها العیرانکم لسرقون»یعنی(ندا دهنده ای فر یاد زد ای کاروانیان شما دزدید)[یوسف/70] اذان گفتن وندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم . 

اگر بچه ی کوچکی خوابی را ببیند ،تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش می باشد و همه ی اینها در صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد . ابن وردی در این مورد می گوید :خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن در خواب می بیند به شوهرش می رسد .خواب بچه به والدینش بر می گردد وهمه ی اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته ی تعبیر آن خواب آن نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب وغریب و نا مشخص در شرح الفیه ی وردیه می گوید :اگر اول خواب تا آخر آن برای شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگربخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قراردهید ودر صورت امکان، آن بخش را به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید ودر صدد درک جداگانه ی آن قسمتها باشید ودر صورت درک آنها ،تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید.اگر درک وفهم خوابی برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

***و نهایتاً اگر می خواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید،سعی نمایید تا بر پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن وسنت ،معانی واژگان و اسامی و قیاس وتشبیه بیابید وبا کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیزبا توجه به شرایط و احوال بیننده ی خواب در صدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.*** 

منبع:www.tawhid.blogfa.com


تعبیر خواب-تعبیر خوای حضرت یوسف-تعبیر خوای یوزارسیف-تعبیر خواب-چه خوابی تعبیر دارد؟-بهترین خواب چه خوابی است0خواب خوب-خواب بد-همه چی در مورد خواب-اعمال بعد از دیدین خواب خوب-بهترین خواب


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ